top of page

Erasmus Day 2020.10.15.

Az elmúlt két évben az Erasmus Day alkalmából előadásokat szerveztünk, ahová más iskolákból is érkeztek előadók, és beszámoltunk Erasmus+ tapasztalatainkról. Idén nem voltunk külföldön, de csokorba gyűjtöttük legszebb élményeinket, emlékeinket a korábbi évekből, hogy elmondjuk, mit jelent számunkra az Erasmus+ program. Fogadják / fogadjátok szeretettel!





Az Erasmus Day események listája a Tempus Közalapítvány honlapján.


Az európai események térképes listája.


Saját eseményünk bejegyzése az erasmusdays.eu honlapon.




T. Zuggó Tünde


Hogy mit adott nekem személy szerint és iskolánknak az Erasmus?

Egy permanens felfedezés nyitányát! Intézményvezetőként úgy gondolom, hogy legjobb módszer a kiégés megelőzésére. A kollégák újabb és újabb ötletekkel térnek haza a világ számos pontjáról. Az utazás élménye párosul a szakmai repertoár és nézőpont szélesedésével. Kimeríthetetlen forrás! A belső és külső tudásmegosztás során fokozatosan lépkedünk nagy álmunk felé, hogy valódi szakmai műhelyként, módszertani központként működhessünk, hasznosítva a külföldi utak során szerzett tapasztalatainkat.

Tanulóinkban pedig egy kéttannyelvű iskola legfontosabb üzenetét mélyítette el az Erasmus: a nyelv nem egy “bemagolandó” szóhalmaz, sőt nem is bevehetetlen nyelvtani szerkezetek gyűjteménye, hanem ön- és énkifejezésünk legfontosabb eszköze. És elsajátítása történhet - az anyanyelv tanulásához hasonlóan - természetes és élményszerű módon.

Intézményvezetőként nagy élmény mindig bepillantani egy-egy profi módon működő angolszász képzőintézmény életébe. Minden alkalommal számtalan hasznosítható ötlettel térek haza. A nyelvi magabiztosság növekedése, Nagy-Britannia változatos tájainak, kulturális és néprajzi kincseinek felfedezése, a brit népek mentalitásának tanulmányozása már igazán csak ráadás mindezekhez képest!



"Making UNESCO World Heritage Sites Appealing to the Young" című projektünk diákrésztvevői:


Bohn Simon


Nagyon élvezetes volt az a pár hét, amit a programmal töltöttünk. Ez volt az első Erasmusos projektem, és kedvet adott arra, hogy a jövőben is részt vegyek ilyesmiben. Találkozni és beszélgetni a külföldi diákokkal nagy élmény volt, és kisebb meglepetésemre a programok megszervezése is jó szórakozásnak bizonyult. Az együtt töltött idő után boldoggá tett, hogy a diákok mennyire figyeltek mindenre, kérdezgettek, és kíváncsiak voltak Magyarországra. Amikor pedig náluk jártunk, nagyon érdekes volt látni a hasonlóságokat és különbségeket, a tanítást és a természetet. Mindenkinek csak ajánlani tudom az Erasmus programokat.



Carroll Benjamin


Nagyon élveztem mind a három hetet, amikor az angol diákokkal voltunk. Én a kettőből főleg az első csoporttal voltam együtt. Érkezésük nagyon sok előkészületet igényelt a részünkről. Kahoot játékokat készítettünk, amiken keresztül bemutattuk nekik az országot és a rájuk váró programokat. Készültünk nekik vacsorával is, amit mi magunk készítettünk. Nagyon sok boldog és vicces pillanatunk volt ez alatt az egy hét alatt. Mivel az iskolánkból több osztály is részt vett ebben a programban, velük is jobban össze tudtunk ismerkedni. A kint eltöltött egy hetünk nagyon jó móka volt. A kötött programok mellett sok szabadidőnk volt, amit a Folkestone-i diákokkal volt lehetőségünk eltölteni. Nemcsak Londont, hanem más településeket is meglátogattunk, mint például Canterbury-t, de természetesen Greenwich sem maradhatott le a listáról. Mindenkinek csak ajánlani tudom az erasmusos utakat, rengeteg hasznos tapasztalatot lehet szerezni velük, és sok új emberrel lehet megismerkedni.


Kugler Eszter


Az Erasmus projekt fő célja az UNESCO világörökségi helyszínek korszerű bemutatása volt a fiatalok számára. Szerintem ez teljes sikerrel járt, új szemszögből ismerhettük meg nemcsak a külföldi, hanem a hazai világörökségeket is. Nekem ez volt az első ilyen projekt, amiben részt vettem, nagyon élveztem, és az itt szerzett emlékek örökre velem maradnak. Nagyon jó volt, hogy egymásnak mutattuk be a városokat és a különböző helyszíneket, érdekesebbé és személyesebbé tette ez a programokat. Rengeteg munkát fektettünk be a programok szervezésébe, sokat készültünk, és ez szerencsére meghozta a gyümölcsét. Az angol diákok ezt viszonozták, örömmel vártak minket. Ezzel a programmal rengeteget tanultam, és sok új embert ismertem meg, élveztem a programokat és egy újabb kultúra első kézből való megismerését.


Neményi Örs


Az Erasmus UNESCO projekt új kapukat nyitott számomra, nagyon hálás vagyok a programnak, tanáraimnak és társaimnak, akik részt vettek velem benne. Rendkívül jó élmény volt találkozni kortársakkal egy másik országból, és megismerni őket a két együtt töltött hét alatt. Nagyon élveztem a programokat, amiket nekünk szerveztek Angliában, de szervezni a programokat is meglepően jó volt, nemcsak Nagy-Britanniát, hanem Magyarországot is egy kicsit jobban megismerhettük. A kedvenc helyem, amit bemutattak nekünk, egyértelműen Canterbury és a híres brit vidéki táj volt. Rengeteg pozitív élményem született, és jónéhány barátot is szereztem a program alatt, mindenkinek ajánlom az Erasmus programot. Remélem, lesz még lehetőségem az Erasmus programjaiban részt venni.


Varga Krisztina


Az Erasmus-os program keretében szerzett új tapasztalatok és barátok sokáig velem maradnak még. Ez volt az első ilyen program, amiben részt vettem, de csak ajánlani tudom, főleg olyan diákoknak, akik felszabadult környezetben szeretnének ismerkedni más kultúrából érkező diákokkal vagy bizonyos országokról többet megtudni. Mindkét hét, amit együtt töltöttünk, sok szervezéssel járt, de teljes mértékben megérte. A program keretében több olyan magyar nevezetességhez is ellátogattunk, ami még számomra is új élmény volt, például a Pannonhalmi Főapátság. Az angliai utazásra is csak pozitív emlékekkel tudok visszaemlékezni. Mindkét csoport elképesztően barátságos és segítőkész volt, bármivel kapcsolatban érdeklődtünk. A kötelező programokon kívül sok szabadidőnk is volt, aminek köszönhetően nagyon jól összeszoktunk. Remélem, lesz még lehetőségem hasonló programban részt venni.



"Emotional Wellbeing" című projektünk diákrésztvevői:


Aszódi Noémi


Nekem az Erasmus Emotional Wellbeing projekt rengeteg új dolgot tanított meg és mutatott be sok élménnyel együtt. Sok új embert ismertem meg, akikkel jó kapcsolatot teremtettünk. Sok közös programunk volt, mindegyiket nagyon élveztem, főleg amikor más városokba utaztunk el, hiszen a buszon igazi nagy közöséggé váltunk. A család is kedves volt, és láthattam a sajátos életüket.







Cseperkáló Csenge


Az Erasmus Emotional Wellbeing projektje rengeteg új élménnyel gazdagított. A közös programok, workshop-ok gyorsan összerázták a csapatot mégha az első pillanatok egy kicsit kellemetlenek is voltak. Annyi mosoly, nevetés, néha még sírás is összeköt bennünket. Tágítani tudtam a tudásomat a mentális egészség szükségletéről. A különböző megközelítések nyitották csak fel a szememet igazán, hogy ez milyen egy komplex dolog. Feledhetetlen élményekkel és tapasztalatokkal tértünk haza.




Kertai Hédi


Rendkívül hálás lehetek a sorsnak, hogy lehetőségem nyílt részt venni az Emotional Wellbeing Erasmus projektben. Az elmúlt évek pillanatai számos varázslatos élménnyel ajándékoztak meg. Tapasztalatokkal lettem gazdagabb, sok új barátra tettem szert és az ország különböző hagyományait, szokásait ismerhettem meg mélyebben. Mind a mai napig örömmel gondolok vissza azokra a pillanatokra, amelyeket közösen tölthettem el barátaimmal és tanáraimmal. Ha tehetném, az egészet elölről kezdeném.




Klemanovics Alexa


Számomra az Erasmus Emotional Wellbeing rengeteg új tapasztalatot és élményt szerzett. Sok vidám emlékem született ebben a cserediák programban. Megismerkedhettem kedvesebbnél kedvesebb emberekkel, és beleláthattam egy másik kultúrába. Ezen kívül rengeteget tanultam arról, hogy milyen fontos is az, hogy az emberek ne csak fizikálisan, de mentálisan is jól érezzék magukat. Emellett még olyan technikákat is elsajátítottam, amik segíthetnek engem vagy akár embertársaimat is abban, hogy mentálisan egészségesek legyünk. Összességében egy felejthetetlen élmény volt.






Lamen Liza Amira


Annak ellenére, hogy a hollandiai Erasmus projekt óta másfél év telt el, még mindig mosolyogva gondolok vissza arra a kint töltött egy hétre.

Az út folyamán sok barátot gyűjtöttem, akikkel még ma is tartom a kapcsolatot, sőt még egy újabb találkozást is tervezünk. A befogadó családom, akikkel az első naptól kezdve nagyon jól éreztem magam, nem csak megmutatták nekem otthonukat, Oisterwijket és a környező kisvárosokat, hanem betekintést is nyerhettem egy holland család mindennapjaiba.

Megtudtam például, hogy a hollandok mindenhez tejet isznak, a kenyeret mogyoróvajjal és csokiszórással eszik, tényleg sokat bicikliznek (ami egy kisebb hátrányként ért) és szeretik a Stroopwaffelt, ahogy én is.

Őszintén szólva, amikor a projektmunkára jelentkeztem, de még Hollandiába megérkezve sem gondoltam, hogy ez az út több lesz egy tanulmányi hétnél. Pedig több lett. Nagyon megkedveltük egymást a cserediákommal, rengeteg újdonságot sikerült elsajátítanunk a workshopok és az amszterdami/hágai kirándulások során. Számomra egyáltalán nem okozott akadályt az, hogy egy nem magyar anyanyelvű családdal kell együtt élnem és egy új országban, egy számomra teljesen új közegben kell lennem, ha csak egy hétig is. Lehet csak azért, mert nem akadálynak fogtam fel, hanem egy új élménynek. És az is lett.

Ezúton is köszönök mindent a programszervezőknek és a kísérő tanáromnak! Rengeteg

élménnyel gazdagodtam és ezt köszönöm!


Muzsnay Dániel


Nekem személyesen az Erasmus Emotional Wellbeing projekt rengeteg új élményt és tapasztalatot adott. A sok közös program igen gyorsan összekovácsolta a bagázst. Utána sokat szórakoztunk, és igen nagy élmény volt az együtt töltött idő. Gyarapítottam a tudásomat a mentális egészség fontosságáról és komplexitásáról. Ezen túl, még egy új kultúrát és megismerhettem személyesen.


Simon Anna


Bármilyen furcsa, az Erasmus Emotional Wellbeing projekt saját magam megismerésében segített a legtöbbet. Tartottam attól, hogy egy más kultúrában kellemetlenül fogom érezni magam, amit még az is erősített, hogy egy más vallású családhoz kerültem. Óriási élmény volt, hogy a közös étkezések, a csapatprogramok és a szervezők segítségével ezek az áthidalhatatlan különbségek milyen gyorsan foszlottak semmivé. Ez volt az első ilyen utazásom, de már ekkor tudtam, hogy nem ez lesz az utolsó.


Uhercsák Sára


Ez volt az első utazásom az Erasmusszal, szóval ennek eléggé nagy hatása volt a róla alkotott véleményemmel kapcsolatban. Csomó dologban felnyitotta a szememet, például más kulturákbeli szokásokkal és gondolkozásmódokkal egyaránt . A sokszínű programok megismertették velem, milyen sok szempontja van az érzelmi jólétnek, és mekkora hatása van másokra. Felejhetetlen élményekkel távozva, az a csekélynek tűnő egy hét sok dologban megváltoztatott pozitív irányban, és ha lenne rá lehetőségem, gondolkodás nélkül visszamennék.




"Learning Together About Legends and History" című projektünk diákrésztvevői:


Jeszenszky Marcell


Az Erasmus programmal Krakkóban voltunk, ahol sok híres látványosságot láttam. Találkoztunk a lengyel gyerekekkel, akiket magyarul tanítottunk. Jártunk egy LEGO raktárban is. Finomakat ettünk, és jól éreztük magunkat együtt. Láttuk a híres tűzokádó sárkányszobrobrot is Krakkóban. Megtanultam egy nagyon érdekes táncot, és néhány lengyel szót is.


Majer Milán


Az volt a legemlékezetesebb Krakkóban, hogy voltunk egy LEGO-raktárban, ahol rengeteg LEGO volt. Szintén Krakkóban a sárkányszobrot is felkerestük. Tanítottunk egyet s mást a lengyeleknek, és ők is nekünk, például magyar és lengyel szavakat. Még közös műsort is készítettünk. Sok új barátot szereztünk, és az osztálytársakkal is megerősítettünk barátságunkat.


Székely Csaba


Tetszett, hogy ott voltak a barátaim, odafelé és visszafelé is nagyon szórakoztató volt az utazás velük. Az út során sok örömteli pillanatunk volt. A lengyel gyerekekkel közösen készítettünk egy rövid videót, amihez angolul kellett megtanulni a szöveget. Egyik osztálytársam kitalált egy vicces táncot a jelmezben. Összesen négy napot voltunk ott.


Vértes Gergő


Jó volt a krakkói utazás, mert rengeteg érdekes tapasztalatot gyűjtöttem, és megismertem sok új dolgot, szokást. Nagyon izgalmas dolgokat csináltunk, például sportos feladatok is voltak, futóverseny. A lengyel osztállyal közös projekt sokat segített az angoltudásom fejlesztésében.



"Sharing4caring" című projektünk diákrésztvevői:


Herold Míra


Ez volt az első utazásom Erasmussal és nagyon élveztem ott lenni. Nagyon aranyos, segítőkész és nyitott volt mindenki. Ötletes, jól megszervezett programok voltak, de a szabadidőnkben is fel tudtuk találni magunkat. Rengeteg élménnyel lettem gazdagabb, és sok új barátság is született. Hamar egy nagy csapattá kovácsolódtunk össze, ami a búcsúzásnál meg is látszott. Megismerhettük az ottani szokásokat, és a befogadó családunk mindennapjait. Én személy szerint nagyon ajánlom mindenkinek, akinek lehetősége van, hogy próbálja ki az Erasmus programmal való utazást, és remélem, még én is részese lehetek ilyennek máskor is.


Lovas Emma


Ugyan Spanyolországban nem most voltam először, de ilyen élményeket biztosan csak ilyen körülmények között lehet szerezni. Mindenki nagyon nyitott, barátságos volt, ezért hamar megtaláltuk a közös hangot. Mind a kötelező, mind az egyéni, külön délutáni programok is fantasztikusak voltak. A nyelv használata miatt nyilván mi is idegesek voltunk, de hamar alkalmazkodtunk, és könnyen megértettük magunkat. Én mindenkinek nagyon ajánlom, és remélem még én is mehetek majd.


Simon Anna


Erre a programra már tapasztalt Erasmusosként érkeztem, ezért nem tudom eldönteni hogy a minket fogadó csapat nyitottsága vagy az újdonságtól való félelem hiánya okozta, de a spanyol csapattal szinte azonnal megtaláltuk a közös hangot. A közös nyelv gyakorlásán túl tanultuk és tanítottuk egymásnak a saját anyanyelvünket is. Most talán még többet sikerült megismerni a fogadó ország kultúrájából, a spanyol emberek gondolkodásából. Szinte barátokként váltunk el, és a viszontlátás nem csak búcsúzás, hanem valódi kívánság volt.



Uhercsák Sára


Minden pillanatát imádtam az ott létemnek. Hatalmas élmény volt számomra megismerkedni az ottaniakkal és a szokásaikkal. Mindenki nagyon nyitott és befogadó volt, így könnyen úgy éreztem magam, mintha otthon lennék. A programok nagyon élvezetesek voltak, főként a különböző emlékmű látogatások és persze a szabadidőt is jól el lehetett tölteni. Akinek van esélye, de kétségei vannak, annak elmondanám, hogy ez csakis jobb irányba tud változtatni. Remélem, máskor is lesz ilyenben részem, mivel bármikor megismételném.




"Wasser, Schatz der Natur" című projektünk diákrésztvevői, akik még nem utaztak, de már fogadták az izlandi csoportot:


Iván Miklós


Nagyon jó volt egy külföldi emberrel megismerkedni és különböző programokon részt venni. A Hévízi fürdő rendkívül jó élményem volt, illetve sok érdekességet megtudtam a geotermikus energiáról.



Somkert Máté


Nagyon örülök, hogy új embereket ismerhettem meg. Habár a némettudásomat nem tudtam annyira fejleszteni, mint vártam, az angoltudásom viszont sokat javult ez alatt a hét alatt. Egy olyan oldalról ismertem meg tanáraimat (Erika néni, Ildikó néni, Zsuzsa néni), mint még soha. Összességben nagyon élvezetesek voltak a programok, finomak a kaják. Örülök, hogy részt vettem.








Iskolánk Erasmus programban résztvevő tanárai:



Andainé Magasvári Monika


Évekig csak “megfigyelőként” kísértem figyelemmel ezt a programot, mígnem két évvel ezelőtt olyan nagy hatással volt rám kollégáim élménybeszámolója, hogy vettem egy nagy levegőt és én is csatlakoztam a programhoz. Így bizton állíthatom, hogy én a disszemináció egy sikertörténete vagyok! Sok mindent köszönhetek ennek a programnak, mert nemcsak rengeteget tanultam és csodás élményeket szereztem az Edinburgh-ban eltöltött két hét alatt, de a pályázatírás és felkészülés szakaszában egy olyan csapat tagja lehettem, ahol egymást maximálisan támogatva tudtunk együtt dolgozni, alkotni.





Bem Tímea


Rengeteg fantasztikus élményem volt az Erasmus programmal kapcsolatban külföldön, most mégis azt emelném ki, amit itthon, az iskolában adott nekünk ez a lehetőség. Évek óta koordinálom a rendkívüli Erasmus csapatot, akikkel, úgy érzem, mindenre képesek vagyunk. Töretlen lelkesedéssel pályázunk évek óta együtt sikeresen, egymást segítve és támogatva, az iskola fejlesztését szem előtt tartva, és különleges élményeket felfedezve. Köszönöm az Erasmus programnak, hogy segített igazi csapattá kovácsolni a résztvevőket!





Cserfalviné Mészáros Zsuzsanna


Két kolléganőmnek, Bem Tímeának és Schramkó Erikának köszönhetem, hogy bekerültem intézményünk Erasmusos kis csapatába 2017-ben. Már a pályázatírás is sok pozitív élményt okozott, hiszen sokkal közelebb kerültem olyan kollégákhoz, akikkel addig nem volt közvetlen munkakapcsolatom. Az Erasmusnak köszönhetően anyanyelvi környezetben fejleszthettem nyelvtudásom, megismerhettem más országok oktatási szokásait, kultúráját. Módszertani repertoárom bővült, új kapcsolatokkal lettem gazdagabb. Külön öröm számomra, hogy az izlandi job shadowing programból német nyelvű KA2 projektet sikerült létrehozni, ahol tanulóinkkal együtt dolgoztunk. Mit adott nekem az Erasmus program? Élményt, feltöltődést, szakmai megújulást, új perspektívákat nyitott meg, sok új barátot, a közös munka örömét. Köszönöm!


Dürrné Rákos Zsuzsanna


Az Erasmus program tényleg fantasztikus! Nagyszerűsége abban rejlik, hogy mind emberileg, mind szakmailag ugrásszerű változást hoz létre, látványos fejlődést eredményez, mely az iskola egészére is kihat. A több éve tartó közös munka során jobban megismertem kollégáimat, megtanultunk határidőre csapatban dolgozni. A nyári tanártovábbképzések módszertani tárházunkat gyarapították és értékes emberi kapcsolatokkal gazdagítottak. Az iskolalátogatások szélesítették látókörünket, miközben iskolánk nemzetközi kapcsolatait bővítettük. Mindkét esetben rengeteget tanultunk más országok kultúrájáról és gyönyörű helyeket látogathattunk meg, melyre másképp nem lett volna lehetőségünk. A megszerzett tudás megosztására nagy gondot fordít iskolánk intézményi, kerületi, országos és nemzetközi szinten egyaránt. Legfőképpen tanulóink profitálnak az Erasmus program eredményeiből, tanáraik hatására és persze szerencsés résztvevőként is!


Gács Katalin


Sosem gondoltam volna, hogy három gyerek után nekivágok még a nagyvilágnak, ráadásul egyedül. A korábbi résztvevők beszámolóit hallgatva mégis kedvem lett hozzá. És milyen jól tettem, hogy nekivágtam! Cambridge-ben nemcsak magas szintű nyelvi továbbképzésben volt részem, hanem önismereti utazásban, tele kulturális élményekkel. A pályázat megírása pedig tökéletes csapatépítő program volt. Remélem, hogy lesz még alkalmam útra kelni.







Isaákné Rádi Nóra


Hogy milyen lehetőség számomra az Erasmus+ program? Csak nagy szavak jutnak eszembe: személyiségformáló, csapatépítő, életöröm forrás, esély az álmok megvalósítására, értékes élményajándék, szakmai széles látókör, ÖNBIZALOM növelés, kulturális fürdő, egy olyan ügy, amely mellé kétségek nélkül állhatok.







Kalicov Szilvia


Erasmus+ KA2 mobilitásban 2018 decemberében vettem részt Angliában. Az öt országon átívelő program az érzelmi jóllét (emotional wellbeing) állapotát a különböző összetevőkön keresztül elméleti és gyakorlati feladatokkal világította meg. Nyelvtanárként fantasztikus élmény volt megélni és büszkeség töltött el, hogy tanítványaink célnyelvi környezetben is jól tájékozódnak, nyelvi akadályok nélkül bátran és éretten fejezik ki gondolataikat, kreatívan vesznek részt a közös tevékenységekben csapattagként és szervezőként egyaránt. Az egyéni személyiségfejlesztés mellett a közösségfejlesztés kiváló lehetőségei ezek az alkalmak. Pályázatunk a korábbi Comenius kapcsolatból nőtte ki magát, ezért külön köszönet a program szervezéséért és összefogásáért Szabó-Béres Lillának.


Lindner Zsuzsa


Edinburgh, Norwich, Canterbury: a kiejtés tanítása, IKT eszközök és lehetőségek megismerése a nyelvtanításban, haladó szintű nyelvtanulók fejlesztése - három csodálatos hely, három fontos téma, három fantasztikus lehetőség a nyelvtudásom és módszertani ismereteim fejlesztésére és három alkalom a nemzetközi kapcsolatépítésre. Mindezeket az élményeket még a régi Comenius pályázatokkal szereztem, és alig várom, hogy az Erasmus pályázatok által kínált lehetőségeket is kihasználhassam.





Lőrincz Katalin


A Sharing4Caring projekt ötletét az utóbbi idők humanitárius és természeti problémáinak vitája szülte. Nemzetközi műhelyek és Europeana Nagyköveti tevékenységem során ismertem meg a partnereket. Mindannyian egyetértettünk abban, hogy fontos lenne megvizsgálni, hogy mit tehet egy közösséghez és intézményhez tartozó kisdiák annak érdekében, hogy aktív részese legyen környezetének, szerepet vállaljon kisebb közössége, országa és a világ problémáinak megoldásában? A tevékenységeinket a belső körtől kifelé tágítva terveztük meg, és nagy hangsúlyt fektettünk az előítéletek legyőzésre, a sztereotípiák felismerésére. Ezt a KA2 projektet magam koordinálom, de sokat segítenek a kollégák is az előkészületekben, a diákokkal való közös munkában.

A finnországi tanári mobilitás alatt megismerhettünk egy kivételes iskola adottságaival: digitális eszközök, specializált tantermek, flexibilis tanmenet, és nem utolsó sorban a fogyatékkal élők oktatásának nagyon egyedi és kivételes módszerei. A Szabó Lőrinc Gimnázium eTwinning iskola lévén a projekt Testvéroldalának létrehozásáért felelős.

A spanyolországi tanulói és tanári mobilitás alkalmával diákjaink családoknál töltötték az éjszakákat, ami több interakcióra és egymás kultúrájának jobb megismerésére adott lehetőséget. Az első napot finn és olasz partnereinkkel együtt töltöttük, városlátogatással, ismerkedéssel és közös játékkal. Sharing4Caring receptes könyvünkben lévő recepteket diákjaink a partnerek szüleivel és diáktársaikkal együtt készítették el, és együtt neveztek be a másnapi versenyre. Ugyancsak nagy sikert aratott az Eurovízió iskolai változata, ahol a magyar csapat tanáraival együtt lépett fel. Kézműves programok, közös tanórák, sportprogramok, múzeumlátogatások és a helyi tradíciók felelevenítése állt a mobilitás középpontjában, amit diákjaink maximális odafigyeléssel és lelkesedéssel teljesítettek. Beszámolójuk, útinaplójuk a mellékelt linken található.


Mártonné Szabó Ágota


Az Erasmus számomra maga a kitárult világ.

A közös cél összehozott bennünket, a pályázatírás megerősítette egységünket. Az utazások szépsége, a tanfolyamokon megismert előadók felkészültsége, a sok országból érkezett kollégák nyitottsága feltöltött, újra és újra visszahívott. Egyedül utaztam, a befogadó családok része lettem két hétre. Rengeteg újat tanultam, mindezt egy idegen nyelven, melyet a hétköznapokban ritkán használok. Mind módszertani, mind emberi szempontból újjászülettem a képzéseken és szakmai látogatáson s igyekeztem elmenteni az élményből a hétköznapokra. Beépíteni az órákba hol egy szemléletet, hol egy játékot, hol egy értékelési módot – s megőrizni a kíváncsiságot. Felkészülni a disszeminációra, 15 percbe összesűríteni 2 hét legfontosabb tapasztalatait, újdonságait, ismerős és ismeretlen kollégák előtt beszélni, érdekesen, magával ragadóan – igen, ezt mind az Erasmus adta nekem.

Köszönöm mindenkinek, hogy ezt évről évre átélhettem VELETEK.


Rácz Kinga


Valamikor évekkel ezelőtt felmerült bennem, hogy milyen jó lenne igazán feltöltődést hozó továbbképzésen részt venni. És akkor jött szembe az Erasmus pályázatok lehetősége. Az ötletre nyitott, befogadó társakból fantasztikus csapat épült, amely azóta egyre szélesedik, egyre koncepiózusabbá válik, és valódi megújulást hoz iskolánk életébe. A külföldi képzéseken szerzett személyes élmények - merem állítani, - igazi vitaminbombák a tanári pályán. Köszönet a volt és jelenlegi koordinátornak és minden résztvevőnek, hiszen a pályázatok megírása újra és újra a közös erőfeszítés eredménye.




Schramkó Erika


Mit adott nekem az Erasmus+? Egy új látásmódot, olyan pályázatírói csoportnak lehetek a tagja, akikkel szívesen dolgozom, gondolkodom együtt. Korlátlan lehetőséget a szakmai, módszertani, nyelvi fejlődésemhez. Új barátokat kaptam a továbbképzések során, ami újabb ablakokat, ajtókat nyitott a világra. Nem csak Berlin, München és Bréma szépségeivel ismerkedhettem meg, hanem az ottani továbbképzések, barátságok következtében jutottam el Lugóba (Spanyolország) és Izlandra, nyertem betekintést az ottani iskolai életbe, tettem szert újabb ismeretekre. Az Erasmus+ programnak köszönhetjük, hogy izlandi diákokkal közös német nyelvű projekt van iskolánkban. Tanulóink egyszerre gyakorolhatják a német és angol nyelvtudásukat, fejleszthetik természettudományos ismereteiket (víz, megújuló energiaforrások), ismerkednek más kultúrával. Sajnos a magyar diákok még nem jutottak el Izlandra a járványhelyzet miatt, de reméljük ez az idő is eljön. Projektünk honlapja itt tekinthető meg.


Steiner Csilla


Összességében pedagógusi pályám jelentős mérföldköveinek tekintem az Erasmus+ mobilitási pályázatokat. A külföldi továbbképzéseknek és szakmai látogatásoknak köszönhetően szakmailag rengeteget fejlődtem, sokkal tudatosabban alkalmazom a szakterületemen és tantárgyaimban a megismerési folyamatokat, nevelési, tanítási módszereket és eszközöket. Köszönöm az Erasmus+ programnak!






Takátsné Lucz Ildikó


Köszönöm az Erasmus programnak azt a fantasztikus csapatot, amelynek évről évre tagja lehetek. A közös munka során más oldalról és jobban megismertük egymást, kapcsolatunk elmélyült. A színvonalas továbbképzések, melyeken részt vettem, jelentősen hozzájárultak szakmai fejlődésemhez, tanári munkám során alkalmazott módszertani megújulásomhoz. A job shadowing tevékenységek során nemzetközi kitekintést kaptam, a kollégákkal folytatott szakmai beszélgetések során sok új ötlettel lettem gazdagabb, amit azóta is rendszeresen beépítek tanítási gyakorlatomba. A disszeminációk kiváló alkalmat nyújtottak a tapasztalatcserére, a csodás élmények megosztására.Ugyanakkor, amit talán ugyanilyen fontosnak tartok: sok új barátra tettem szert, szakmai kapcsolatokat építettem ki. Köszönöm.






RECENT POSTS:
SEARCH BY TAGS:
bottom of page